14 نوامبر 2023- به گفته کارشناسان، تنها 22 دقیقه ورزش روزانه می تواند برای خنثی کردن تأثیر رفتارهای کم تحرکی بر سلامت، کافی باشد.

صرف زمان زیاد در حالت نشسته یکی از دلایل اصلی ضعف سلامت در سراسر جهان است، به طوری که مقامات بهداشتی می گویند: افرادی که ساعت ها را پشت کامپیوتر یا تماشای تلویزیون می گذرانند بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس هستند.

اکنون این مطالعه ی جدید نشان داده است که تنها 22 دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید (MVPA) در روز ممکن است این خطر را از بین ببرد.

ورزش متوسط شامل: پیاده روی سریع با سرعت 6.44 کیلومتر در ساعت(4 مایل بر ساعت) یا سریعتر؛ نظافت شدید مانند شستشوی زمین؛ یا دوچرخه سواری با سرعت 16 تا 19.31 کیلومتر در ساعت(10 تا 12 مایل بر ساعت) است.پیاده روی، دویدن، بازی فوتبال، تنیس یا دوچرخه سواری سریع جزو فعالیت های شدید طبقه بندی می شود.

ادوارد ساگلو، نویسنده این مطالعه، از دانشگاه قطب شمال نروژ، گفت: در این مطالعه ما متوجه شدیم که تنها افرادی که بیش از 12 ساعت در روز نشسته اند، بیشتر در معرض خطر مرگ هستند. ما در مورد هر نوع رفتار بی تحرکی(نشستن) صحبت می کنیم - مانند حضور در دفترکار پشت میز، یا تماشای تلویزیون برای مدت طولانی.

در مطالعه ما، بین هر دقیقه  MVPA بیشتر و کاهش خطر مرگ ارتباطی وجود داشت، به این معنی که اگر افراد کمتر از 22 دقیقه (مانند 10 دقیقه) ورزش کنند، خطر مرگ کمتری آنها را تهدید می کند. با این حال، انجام 22 دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید، خطر مرگ ناشی از کم تحرکی را از بین می برد.

این بدان معناست که اگر 22 دقیقه یا بیشتر در روز فعالیت ورزشی متوسط تا شدید داشته باشید، هیچ خطر اضافه ای به دلیل زمان های بی تحرکی، شما را تهدید نخواهد کرد، و اگر بیش از 22 دقیقه در روز فعالیت ورزشی داشته باشید، به طور کلی خطر مرگ کمتری شما را تهدید می کند، اساساً هر چه فعالیت بدنی شما بیشتر باشد بهتر است.

محققان داده های تقریباً 12000 بزرگسال 50 ساله و بالاتر از آمریکا، نروژ و سوئد را تجزیه و تحلیل کردند که فعالیت آنها از طریق ردیاب های فعالیت پوشیدنی اندازه گیری می شد.از میان شرکت کنندگان در مطالعه، کمتر از 6000 نفر در روز کمتر از 10.5 ساعت را در حالت نشسته سپری کردند. فقط بیش از 6000 نفر بیشتر از این مدت در تمام روز نشستند.در طی یک دوره پنج ساله، 805 نفر از شرکت کنندگان جان خود را از دست دادند.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند: تلاش‌ها برای ارتقای فعالیت بدنی ممکن است مزایای سلامتی قابل‌توجهی برای افراد داشته باشد و مقادیر کمی از MVPA ممکن است یک استراتژی مؤثر برای کاهش خطر مرگ و میر مرتبط با زمان کم تحرکی زیاد باشد.

رجینا جیبلین، پرستار ارشد قلب، از بنیاد قلب بریتانیا، گفت: این تحقیق از یافته های قبلی حمایت می کند که اثرات منفی نشستن طولانی مدت و تاثیر مثبت ورزش را نشان می دهد.

چند نکته ی ساده وجود دارد که می تواند به صرف زمان کمتر در حالت نشسته کمک کند. بلند شدن از جلوی صفحه ی کامپیوتر در فواصل زمانی منظم، پیاده روی یا پختن یک غذای سالم از مواد اولیه غیر آماده، راه هایی برای گنجاندن فعالیت بیشتر در روز هستند.فعال بودن می تواند به شما در کنترل وزن، کاهش فشار خون و بهبود سلامت روان کمک کند.

رجینا جیبلین، 150 دقیقه فعالیت متوسط تا شدید را در هر هفته توصیه کرد.

متن کامل این مقاله را می توانید در مجله British Journal of Sports Medicine بخوانید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2023/nov/22-minute-daily-walk-day-can-eliminate-risk-of-death-linked-to-a-sedentary-lifestyle.html